5 essentiële tips voor een goede social media strategie

5 essentiële tips voor een goede social media strategie

Er is niet één algemene social media strategie die voor iedereen werkt, elke onderneming is uniek en heeft ook een op maat gemaakte strategie nodig. Maar er zijn wel een aantal tips die voor iedere ondernemer die gebruik maakt van social media geldt.

  1. Social media is een middel, geen doel op zich
    Begin niet zomaar een Facebookpagina om het hebben van een Facebookpagina. Mensen verwachten dat een Facebookpagina van toegevoegde waarde is voor hen. Je kunt beter géén social media hebben dan slechte social media. Je gebruikt social media als één van de middelen om je doelstellingen te halen, bijvoorbeeld om bij meer mensen bekend te raken.
  2. Blijf van toegevoegde waarde voor jouw doelgroep
    Bedenk goed van te voren hoe je van toegevoegde waarde voor jouw doelgroep kunt zijn en zorg ervoor dat je dat ook blijft. Wil jouw doelgroep bijvoorbeeld op de hoogte gehouden worden van nieuwe producten of zijn zij geïnteresseerd in video’s waarin te zien is hoe zij zelf iets kunnen maken? Ook het houden van korting- of winacties op social media kan van grote toegevoegde waarde zijn voor je doelgroep.
  3. Blijf actief op social media
    Wanneer je een profiel aanmaakt zorg er dan ook voor dat je hier actief op blijft. Maak voor jezelf een week- of maandkalender waarop je aangeeft wat je op welke momenten gaat posten. Zorg er ook voor dat je dit gespreid doet, de meeste mensen zitten niet te wachten op 10 posts van jou in een uur op hun tijdlijn. Het tegenovergestelde is ook niet goed, wanneer je zelden iets post ben je ook van minder toegevoegde waarde voor je doelgroep. Ook op de momenten dat je gepland hebt om niets te posten, controleer regelmatig je social media op reacties van mensen.
  4. Kies bewust voor welke social media je gebruikt
    Een logische beredenering is om op zoveel mogelijk social media een profiel aan te maken, zo bereik je immers in potentie de meeste mensen, maar wees hier kritisch in. Elke social media heeft weer zijn eigen type gebruikers en middelen van communiceren. Een YouTubekanaal aanmaken maar vervolgens er niet met enige regelmaat nieuwe video’s op plaatsen heeft dus weinig zin. Daarbij heeft het ook een nadelig effect wanneer je doelgroep op je social media komt en ziet dat het voor hen geen relevante content bevat.
  5. Social media is tweerichtingsverkeer
    Wees er op voorbereid dat mensen gaan reageren op je social media. Dit kunnen complimenten zijn, maar ook vragen of zelfs klachten. Hier zal je op jouw beurt weer op moeten gaan reageren. Wanneer mensen in de openbaarheid hun klacht op je social media plaatsen hoeft dit helemaal niet slecht te zijn, sterker nog het kan in je voordeel werken. Wanneer je snel en adequaat reageert op een klacht dan zullen ook andere mensen dit zien en bewijst het, dat als er onverhoopt toch iets mis gaat, jij dit goed oppakt. Bovendien wanneer de klager tevreden is over de oplossing die je hebt geboden, kan hij/zij zijn tevredenheid over jou weer in zijn/haar eigen netwerk delen.
Geen reactie's

Geef een reactie